خطبه های نماز جمعه و جشن الف ب

امروز در غیاب شیخ مصطفی محمودی که به مسافرت رفته بودند شیخ یعقوب امامت نماز جمعه را بر عهده داشتند ایشان موضوع خطبه را به جایگاه قسم در اسلام اختصاص دادند از نکات قابل ذکر این بود که شخص نباید قسم ورد زبانش باشد و در جملات خود مرتب قسم بخورد و هرکس که به دروغ قسم یاد کند مخصوصا در زمانی که از او به عنوان شاهد درخواست قسم خوردن میکنند آتش جهنم را برای خود خریده است و اگر کسی قسم بخورد که کاری را بر خلاف اسلام یا عقل انجام دهد مثلا بگوید والله دیگر نماز نمیخوانم یا والله دیگر با برادرم صحبت نمیکنم یا والله دیگر آب نمی نوشم باید قسم خود را بشکند و کفاره بدهد

مسجد با قالی های جدید رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است البته عکس مربوط به روز پنج شنبه میباشد  

امروز همچنین جشن الف و ب به خاطر اتمام دوره پیش دبستانی برای کودکان خردسال در سالن مدرسه دینی با حضور اولیا‌ برگزار شد و به شرکت کنندگان جوایزی نیز اهدا شد حالا بماند که این کلاسها با چه مشقت و دردسری برگزار شد و انصافا که برگزار کنندگان و مربیان این کلاسها همچنان گمنام ماندند و مزد زحمات خود را از خداوند خواستند ولی امیدواریم که این کلاسها برای سالهای بعدی نیز ادامه پیدا کند و اولیا به این موضوع اهمیت زیادی بدهند که زیربنای مدرسه از این کلاسها درست میشود

اینروزها فصل سبزی مخصوصا پرپهن یا همان پورگه خودمان است شاید بعضی ها دستشان به این سبزی نرسد ولی عکسش را دیدن هم خودش نصف خوردن آن میارزد

 

 

سه عکس سه شرح

به نظر میرسد که  دهیاری کاشت نهالها را شروع کرده با حصاری از تور که خدا کند بتواند جلو حیوانات اهلی محلچه را بگیرد که اینروزها تعدادشان خیلی زیاد شده

مجتمع فرهنگی میرزایی فیشور برای کلاسهای تابستانی ثبت نام میکند اینروزها که دیگر مثل سابق نوجوانان برای تفریح از خانه بیرون نمیایند شرکت در این کلاسها خالی از لطف نیست

تابلوی جالبی که در مسجد قبا نصب شده خواندنش برای هر کس توصیه میشود

وطن داران بی وطن

سالهاست که کشور ما پذیرای مردم مهاجر و جنگ زده افغان است البته در منطقه لارستان و خصوصا شهرها و روستاهای سنی نشین که از لحاظ مذهبی نیز با اینان مشترک هستند زندگی مسالمت آمیزی در طول این مدت برقرار شده است و خوشبختانه تاکنون کمتر کسی است که از این همزیستی گلایه ای داشته باشد در روستای خودمان نمونه بارز آن را میتوان به مرحوم شیخ محمد نور اشاره کرد که با حضور خود نه فقط مسجد که کل روستا را روشن کرد و این قدر شناسی را در موقع مراسم تدفین آن مرحوم به خوبی به نمایش گذاشتند ولی اکنون وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورده است بدین صورت که دولت سختگیری بیشتری نسبت به حضور افغانها به عمل میآورد مثلا در شهر خنج مشاهده شده که شبانه با پریدن از روی دیوار به خانه ها هجوم آورده و کل افراد را دستگیر میکنند یا در خروجی مساجد کمین کرده و به محض دیدن آنها را دستگیر کرده و بدون اطلاع خانواده به سوی مرز میفرستند حالا بگذریم از اینکه اجازه تحصیل و کارکردن را از آنها گرفته اند و با متخلفین برخورد میشود ولی اینگونه رفتارها طوری عرصه را بر آنها تنگ کرده است که مجبور شده اند که به روستاهای مجاور کوچ کنند زیرا که سختگیری کمتری میشود از جمله محلچه و فیشور روزی نیست که تلفنی یا حضوری برای اسکان اینان درخواستی نداشته باشیم هرچند که مردم محلچه تا بحال در این زمینه کم کاری نکرده اند و الحق و الانصاف مخلصانه پذیرای این عزیزان بوده اند ولی باز هم میطلبد که توجه بیشتری به این مسئله شود و برای رفع مشکلات مخصوصا مشکل مسکن توجه بیشتری به عمل آید انشالله که بتوانیم با همکاری بیشتر گره ای از مشکلات این عزیزان باز کنیم

عجب رسمیه رسم زمونه

امروز مراسم ترحیم مرحومه همسر سیف الله راستی به پایان رسید ایشان پس از تحمل مدتها بیماری روز شنبه در شیراز به رحمت ایزدی پیوستند و پس از انتقال به محلچه در بعد از ظهر شنبه به خاک سپرده شدند هرچند که جمعه محلچه به خاطر عروسی احمد کوهگرد در شادی به سر میبرد ولی مردم فهیم و قدر شناس محلچه که بارها روزگار اینگونه برایشان بازی کرده است باز هم با دل و جان و اخلاصی در خور تمجید این مراسم را همراهی کردند ما هم این ضایعه را به خانواده ایشان تسلیت گفته  و  برای بازمانذگان طلب صبر میکنیم در امارات هم مراسم در منزل حاجی آیت الله راستی در شارجه برگزار شد اما در محلچه در مسجد امروز به طوری از جمعیت پر شد که برای عده ای درون مسجد جای نشستن نبود البته عکس بیشتر گویاست


بیا سوته دلان گرد هم آییم که درد سوته دل دل سوته داند

کار آن کرد که تمام کرد

مدتی است که دهیاری محلچه به قصد کاشت نهال درخت اقدام به حفر چاله در کوچه های روستا نموده ولی مثل اینکه فراموش کرده است نهالها را در آن قرار دهد به هرحال اکنون این چاله ها به حال خود رها شده اند و کوچه های روستا وضعیت نامطلوبی به خود گرفته است امیدواریم که دهیاری با دقت بیشتری پروژه های خود را انجام دهد چرا که انجام دادن کار بعد از اینکه سرو صدای همه را درآورد و باعث اذیت و آزار دیگران بشود کمی لوث میشود و از قدیم هم گفته اند کار آن کرد که تمام کرد